KPD Services

Software voor de Bouw
IN DE PERS

KPD in de pers: Een zeldzame mix van IT- en bouwkennis

Artikel Business Vlaanderen, december 2016

Softwarespecialist KPD heeft met BouwOffice een van de bekendste pakketten voor projectopvolging in huis.

De ERP-marktleider heeft dan ook enkele sterke troeven voor bouwbedrijven, zoals de nieuwe Timesheets - en Shipments apps voor mobiele toestellen.

Tekst | Jeroen Schreurs Beeld | KPD

BouwOffice onderscheidt zich van andere ERP-software door de inhoudelijke rijkdom van het programma. De uitgebreide functies en veelheid aan details maken dat BouwOffice bij elk bedrijf past. “Dat zien we ook als we klanten bezoeken voor een bespreking”, zegt ir. Marc Goossens, gedelegeerd bestuurder bij KPD. “Tijdens demo’s blijkt dan dat we met de mogelijkheden van BouwOffice altijd wel een methode vinden om een proces bij een klant te automatiseren. Er zitten bijvoorbeeld vier mogelijkheden voor dagrapporten in het systeem. Met één ervan kunnen we een klant zeker vooruithelpen.”

“We komen vaak ook bij bedrijven die nog helemaal niet geïnformatiseerd zijn of die nog in ‘eilandjes’ werken. Ook hen kunnen we makkelijk helpen met het stroomlijnen van hun bedrijfsprocessen”, zegt Gressens.

Een ERP-pakket heeft veel functies. Van kostprijsberekening en aanbesteding over facturatie tot inkoop en beheer van personeel, materieel en materiaal. Maar wat is het belangrijkste aspect van zulke software? Goossens: “Ik denk dat onze software – gezien de huidige toestand van de bouwsector, waarin de marges van de bedrijven klein zijn – geen overbodige luxe is om die winsten te bewaken. BouwOffice helpt bedrijven om hun processen nauwgezet op te volgen, met meer rendement voor de onderneming als resultaat.”

Kennis van ICT én de bouwsector

Ook de consultants van KPD, die de software bij de klant implementeren, zijn van goudwaarde voor het bedrijf. Het is immers zaak om zowel de bouwsector goed te kennen als beslagen te zijn op het vlak van ICT. Alleen op die manier kunnen ze de zakelijke processen van de klant immers doorgronden en goede oplossingen aanbieden. “Daarom kiezen veel bedrijven voor KPD’s BouwOffice”, zegt Catherine Gressens, gedelegeerd bestuurder bij het Halense bedrijf. “Wij combineren IT- en bouwkennis en weten dus waar bouwbedrijven over praten en wat hun problemen zijn. Elke klant krijgt bij ons een vaste consultant of projectleider toegewezen die BouwOffice uitbouwt bij de onderneming. Door die directe aanpak is KPD ook heel flexibel in wat BouwOffice aanbiedt. We kunnen makkelijk extra functionaliteiten creëren door nieuwe schermen of rapporten te ontwikkelen.”

Timesheets App

Die flexibiliteit heeft nog een ander voordeel: omdat veel bouwbedrijven dezelfde belangen hebben, kan een ontwikkeling die er kwam op vraag van één klant worden uitgebouwd tot een nieuw onderdeel van BouwOffice. Neem nu de recente Timesheets App, waarmee dagrapporten makkelijk via mobiele toestellen aan projecten en projectonderdelen kunnen worden gelinkt. “Het afleveringskanaal is daar klassiek een laptop”, zegt Goossens. “Maar dankzij nieuwe ontwikkelingen kan dat bij BouwOffice nu ook met iPads en iPhones, die heel handig te gebruiken zijn op de werf. Sinds kort werkt de Timesheets App trouwens ook op Android toestellen.

Shipments App

Nog een voorbeeld van zo’n nieuwe ontwikkelingen bij KPD: de Shipments App. Goossens: “Die wordt gebruikt in de depots. De medewerkers daar zien op hun iPad wat de projectleiders voor hun werven reserveerden. Wanneer ze dat klaarleggen voor verzending, moeten ze enkel nog de juiste lijn op hun scherm aanklikken. Ze hebben niet eens een barcode nodig, want die info zit al in het systeem.”

Groepsopleidingen

Sinds 2016 biedt KPD ook opleidingen aan in de ‘KPD Academy’. Die kwam er op vraag van kleine bedrijven en KMO’s, voor wie maatwerkopleidingen voor één of twee nieuwe medewerkers wat te duur uitvielen. Die vraag wil KPD opvangen met groepsopleidingen.

 

Tevreden klanten