KPD Services

Software voor de Bouw
In de pipeline

Shipments app, een co-creatie tussen KPD & klant Democo

KPD staat voor innovatie. Recent lanceerden we nog maar de TimeSheets app en daar is nu weer een mobiele nieuwigheid: de Shipments app, de mobiele applicatie die papieren (magazijn)bestelbonnen tot museumstukken maakt.

Shipments app, een co-creatie tussen KPD & Democo

De Hasseltse klasse 8-aannemer, Democo, denkt innoverend. In zijn bouwprojecten én in de organisatie van zijn eigen bedrijfsvoering. Om de workflow voor zijn eigen magazijn te vereenvoudigen, kwam het dan ook aankloppen bij KPD om samen een app te ontwikkelen. Het resultaat is de Shipments app, een applicatie die papieren (magazijn)bestelbonnen tot geschiedenis maakt.

Wat er kan op 6 maanden

Mei 2015 ontmoette Democo ons team om de plannen te bespreken voor een polyvalente applicatie die de eigen magazijnsflow moest vereenvoudigen. Amper 6 maanden later had het voltallige magazijnteam van Democo hun clipboard met papieren bestelbonnen al ingeruild voor een tablet met Shipments app.

‘Ons hele bestellingproces verliep op papier’, vertelt Yves van Autryve, directeur bedrijfsbureau bij Democo. ‘De magazijniers pikten de bon op, verzamelden de materialen, brachten de bon terug en de dispatcher verwerkte alles in ons ERP-systeem BouwOffice. Tijdrovend én met een hoog risico op fouten of slechte communicatie.’

‘Vandaag loopt het anders. Héél anders. Nu voert de dispatcher de bestellingen meteen in op pc. Magazijniers kunnen dat onmiddellijk raadplegen via de app en ermee aan de slag’, licht van Autryve toe.

Helemaal in de flow

De Shipments app is heel intuïtief en werkt in twee kolommen. Links staan de werven opgelijst. Wanneer een werf wordt aangetikt, verschijnen rechts de bestellingen voor de werf. Voor meer info over de bestelling moet men simpelweg op de bestelling tikken. Zijn de gevraagde materialen maar gedeeltelijk of niet voorradig, dan kan men dit in de app aangeven, waarop die informatie onmiddellijk wordt verwerkt. Ook het materieel wordt in de app beheerd.

Een nieuw gegeven is dat de werf ook een bericht ontvangt over welke materialen onderweg zijn naar hen en wanneer ze die mogen verwachten. Dat maakt plannen eenvoudiger.

Ieder zijn behoefte

Deze app kwam tot stand via co-creatie. Democo schetste zijn behoeften, ons team ontwikkelde een app die hieraan beantwoordt. De eindgebruikers zelf kregen daarbij ruime inspraak over hun verwachtingen en ideeën.

‘KPD hield in hoge mate rekening met de input van onze medewerkers. Dat maakt ook dat de switch van papier naar tablet zo vlot verliep. Het project werd door iedereen gedragen. Na een inloopperiode van enkele weken waren alle kinderziektes uit de tool verwijderd. Het werk in het magazijn verloopt nu vlotter én efficiënter,” besluit Yves Van Autryve, directeur bedrijfsbureau bij Democo.

 

Tevreden klanten